Dla jednych tuning samochodowy oznacza po prostu przerabianie i rasowanie aut. Dla drugich jest to z kolei przejaw mody lub stylu życia, pokazywanie swojej indywidualności i w pewnym sensie niezależności. W zasadzie rację można przyznać obu stronom bowiem tuning - w j. angielskim oznacza regulację lub strojenie -, to nic innego jak dokonywanie modyfikacji w seryjnych pojazdach i czynienia z nich unikatowych egzemplarzy. W ostatnich latach ta dziedzina motoryzacja rozwinęła się tak dynamicznie, iż nomenklatura tuningu poszerzyła się o wiele nowych kategorii.
Środowisko tuningowców przyznaje zgodnie, że przerabiać w samochodach można wszystko, a jedynymi czynnikami, które mogą ograniczać chęć zmian jest zasobność portfela kierowcy i profil przeznaczenia samochodu.
Każda forma „przeróbek” ma jednak swoje miejsce w słowniku tuningowym. Najczęściej tuning dzieli się na dwie podstawowe kategorie: tuning mechaniczny i tuning optyczny (zamiennie nazywany jako muckowy). Początkowo ortodoksyjni tuningowcy uznawali słuszność posługiwania się słowem tuning jedynie w przypadku zmian mechanicznych podpierając się argumentami iż prawdziwym tuningiem można nazywać jedynie te przeróbki, które są w stanie zwiększyć osiągi samochodu czy to jeśli chodzi o prędkość maksymalną, przyspieszenie czy też zwiększanie momentu obrotowego.
Komercjalizacja tego środowiska spowodowała jednak, że dziś tuning dotyczy także elementów stylistycznych samochodu, a więc zmian w wyglądzie pojazdu poprzez zastosowanie spojlerów, specjalnie projektowanych zderzaków, zmian we wnętrzu i systemach car-audio itp.
Wraz z rozwojem technologicznym aut, a tym samym pojawieniu się w konstrukcjach zaawansowanej elektroniki, świat tuningu również oponował i tą poddziedzinę motoryzacji, stając się szczególnie w nowszych samochodach podstawą do rozpoczęcia jakichkolwiek modyfikacji. Tuning elektroniczny polega podobnie jak tuning mechaniczny na ulepszaniu właściwości trakcyjnych i auta oraz zwiększaniu jego mocy jednak odnosi się głównie do oprogramowania jednostki napędowej, które odpowiedzialne jest za szereg „funkcji życiowych” silnika. Najczęściej stosowanym rodzajem jest tzw. tuning chipowy
Sposób na Pieniądze:)
16 lat temu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz